Malarstwo akrylowe oparte jest na pigmentach rozpuszczonych w spoiwie syntetycznym i wodzie. Po wielu wiekach posługiwania się naturalnymi komponentami przyszedł czas na farby syntetyczne. Wszystko zaczęło się w Stanach Zjednoczonych około roku 1930 w warsztacie Leonarda Bocoura. Produkowano tu ręcznie ucierane farby olejne dla artystów. Do swojego wuja Leonarda dołączył Sam Golden. Warsztat Bocour Artist Colors stał się miejscem spotkań artystów, rozmawiano o nowych trendach i związanych z nimi oczekiwań. Tak zaczęło się poszukiwanie farb, które mogłyby być alternatywą dla olejów, a jednocześnie zastąpić farby akwarelowe i gwasze. Tak też powstała firma Golden Artist Colors.

Farby akrylowe dla artystów

Na początku farby akrylowe wymagały rozpuszczalników chemicznych. Po licznych ulepszeniach zaczęto produkować farby akrylowe wodne. Nowoczesne, wygodne w użyciu, wysycone w barwach stały się ulubionym narzędziem artystów pop artu, między innymi Andy Warhola, co bardzo przyczyniło się do ich upowszechnienia. Ze względu na swą uniwersalność, akryl zyskuje coraz większe grono artystów malujących tą techniką.

Akryl niejedno ma imię

Prawie jak akwarela. W zależności od potrzeb, farby akrylowe mogą mieć konsystencję zawiesiny (pakowane w słoiczki). Z ich pomocą można naśladować akwarele. Tak jak w technice akwarelowej na szkic nakłada się farby akrylowe rozpuszczone w wodzie (na suchy lub mokry papier). Jednak uniwersalność ma swoją cenę: akryl schnie szybko i nie rozlewa się tak szeroko i miękko jak akwarela. Dlatego nie daje się osiągnąć tak charakterystycznego dla tej techniki cieniowania i zlewania barw. Plusem jest to, że w odróżnieniu od akwareli, malując akrylem można retuszować niedociągnięcia.

Prawie jak tusz. Farby akrylowe występują również w konsystencji tuszu. W tej postaci nadają się do użycia w aerografach. W zasadzie na pierwszy rzut oka trudno dostrzec różnicę. Można by zaryzykować stwierdzenie, że tusz charakteryzuje się większa transparentnością, ale inwencja, a co za tym idzie oferta producentów jest bardzo bogata.

Po prostu akryl. Oprócz możliwości zastępowania innych technik, posiada własne niepowtarzalne, cenne zalety. Idealnie pozwala tworzyć efekty fakturalne. Akryl jest elastyczny, więc nie trzeba się martwić o to, że będzie pękał. Można z farbą zmieszać piasek lub inne kruszywa, czy trociny, a to pozwoli uzyskać oryginalną fakturę. Dzięki intensywności barw, farby akrylowe doskonale sprawdzają się w malarstwie abstrakcyjnym. Są to jedyne farby, które pozwalają tworzyć metodą pouringu. Akryle dostępne są też w aerozolach, a zatem nieocenione dla twórców grafitti. Technikę akrylową można dowolnie łączyć z innymi technikami wodnymi. Można zaryzykować stwierdzenie, ze farby akrylowe uwalniają od konwencji i dają prawdziwą, twórczą wolność. I nie wymagają werniksowania.

Pędzle

W zależności od wybranej techniki. Do akryli rzadkich – pędzle miękkie, syntetyczne lub z delikatnego włosia. Do technik zbliżonych do olejnych, zarówno szczeciniaste, jak i syntetyczne. Przed rozpoczęciem pracy pędzle trzeba zmoczyć wodą, żeby farba się nie przyklejała. Po skończonej pracy pędzle umyć w cieplej wodzie z delikatnym syntetykiem. Nie należy namaczać nie umytych pędzli. Pozostawiamy do wyschnięcia włosiem do góry; te z delikatnego włosia modelujemy, by mogły zachować swój unikalny kształt.

Pędzle i szpachelki do farb akrylowych
Pędzle i szpachelki do farb akrylowych

Szpachle. Jeśli decydujemy się na tę technikę, trzeba pamiętać, że akryle to farby wodne. W związku z tym szpachle muszą być ze stali nierdzewnej lub syntetyczne.

Podobrazia. Farby akrylowe dają niezwykle bogate możliwości wyboru. Płótno, papier, karton, płyta, drewno, metal, tworzywa sztuczne. Wystarczy podkład zagruntować gruntem do akryli (nie dotyczy papieru) i gotowe.

Palety do akryli. Od specjalistycznych utrzymujących wilgoć, co spowalnia wysychanie farb, przez najzwyklejsze palety, po kuchenne talerzyki. Żeby spowolnić wysychanie można skrapiać paletę wodą, lub podczas przerw w pracy twórczej, zawijać ją w folię.

Uwaga przy zakupie. W skład farby akrylowej jakości artystycznej, powinny wchodzić tylko pigmenty malarskie oraz spoiwo. Niestety wiele gorszej jakości farb zawiera wypełniacze zwiększające objętość i przez to zmniejszające właściwości kryjące oraz głębię koloru. Kupując farby kiepskiej jakości, jak w każdej innej technice malarskiej, łatwo się zniechęcić.

Rozcieńczanie farb akrylowych. Jeśli nie chcemy utracić unikalnych właściwości nie rozcieńczajmy ich wodą. Służą do tego rozmaite media, które na dodatek mogą zmienić właściwości farb. Są to różne rozcieńczalniki, żele fakturujące lub strukturalne, pasty, masy modelujące, opóźniacze. Warto zapoznać się z ich właściwościami, ponieważ bez wątpienia urozmaicą każde dzieło.

Media do farb akrylowych wzbogacą …

Czy o tym wiedziałeś?

Współczesne farby akrylowe po wyschnięciu mogą zachowywać fakturę bardzo przypominającą malarstwo olejne w technice impasto.

Wystarczy do farb użyć odpowiednie media do farb akrylowych. Wśród dostępnych są między innymi media w żelu, płynie oraz pasty strukturalne, które nadarzą ekspresyjną fakturę twojemu malarstwu.

Może cię jeszcze zainteresować:

Leave A Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *